fredag 16. oktober 2009

Norsk mat med asiatisk vri

Når du kjører i utrykningspolitiet blir det nødvendigvis noen overnattinger på hotell i løpet
av året. Og en del restaurantbesøk. Et trenet politiøye ser også en del som ikke er kriminelt, men noe gir en god latter.

Vi skal til Røros, Bergstaden Hotell. Det var ikke bare UP som bodde på hotellet. Et japansk reisefølge hadde også inntatt testauranten og benyttet seg av den omfattende buffeten. 
Vi har alle stått foran disse overdådige matbordene og funnet ett og annet som vi ikke helt visste hva var, og lurt på om vi skulle våge oss på ny og ukjent mat. Den Japaneren jeg ble sittende å studere var av den modige sorten som kastet seg over norsk mat.

 Av utvalget var det også oster i alle varianter.  ´Min´ japaner går bort til desserter og ost.  Han har valgt seg ut en som ser ut som en rund usprettet kake, og skjærer ut et stort kakestykke og legger på fatet sitt. Det er nå det blir interessant, for jeg vet noe som han ikke vet. Han tar en mugge vaniljesaus og heller over en brukbar mengde. Deretter går han tilbake til plassen sin for å nyte "desserten".  

Japaneren setter seg godt tilrette og forsyner seg med en  stor skje kake.  Etter å ha puttet kaka i munnen stivner fjeset hans.  Jeg humrer...Kakestykket hans er nemlig et megastykke gammelost. 

På en diskret måte tar han opp servietten og dekker halve ansiktet med den. Han reiser seg,  og haster med stø kurs mot toalettene.  Etter en stund kommer han tilbake og setter seg sammen de øvrige i sitt selskap.  Nå nøyde han seg med bare drikke.

Jeg er jo en svoren gammelostelsker, så jeg måtte selvsagt prøve ut den japanske varianten.
Jeg må si den smakte slett ikke værst.    

1 kommentar: