Søndag 11.mai 1980 ca.kl. 05 var en kollega og jeg på veg til Stjørdal lensmannskontor for å delta i en promillekontroll om morgenen. Da vi nærmet oss Stjørdal ble vi over politisambandet bedt om å komme så fort som mulig til Værnes flystasjon. Meldingen gikk ut på at et uidentifisert småfly drev "angrepsflyging" over tettbebyggelsen og flyplassen. Tårnet kunne melde at motivet for flygingen var ukjent og de fryktet at han kanskje hadde til hensikt å styrte mot et bestemt hus.
Tårnet hadde mottat følgende melding fra flygeren: "Æ e full og kain itj flyg".
Etter få minutter befant vi oss ved flystripa og hangarene og vi fikk fort erfare at vår uniformerte bil fra UP`s hundepatrulje var en klar "målskive" for flygeren.
Etter første stup i retning vårt kjøretøy, hvor han passerte blålysene på politibilen med en meters klaring, fant vi det best å foreta en kjapp forflytning inntil nærmeste hangarvegg.
Idet jeg forlot førersetet fikk jeg revet med meg det fastmonterte kameraet som vanligvis er beregnet på å forevige en annen type trafikksyndere.
Vi fikk tatt flere bilder som viste den vanvittig hasardiøse flygingen. De havnet på VGs og Dagbladets forsider.
Under et av stupene hadde han retning mot kontrolltårnet og vi kunne se flygelederne flykte ned trappene for å komme seg i sikkerhet.
Flyet foretok flere landinger, men hver gang tok han av pånytt og fortsatte flygingen. Under en av landingene kom han ut av cockpiten og sto på vingen. Da trodde vi han avsluttet "oppvisningen" , men så for han til værs igjen.
Neste gang han stupte ned fra himmelen, kom han rett mot bilen vår som nå sto helt inntil hangarveggen. Han kom i meget lav høyde og vi hørte motoren fuske flere ganger. Vi var vettskremte og helt sikre på at han ville treffe oss denne gangen. Men i siste sekund startet motoren igjen og han fikk løftet flyet akkurat nok til å passere hangartaket med minimal klaring.
Like etter gjennomførte han en perfekt landing og takset selv flyet bort til nærmeste hangar hvor han parkerte blant andre småfly.
Gjerningsmannen ble deretter pågrepet uten dramatikk.
Han forklarte at han forut for flygingen hadde drukket en flaske Koskenkorva.
Han hadde aldri tidligere ført et fly , men kunne masse teori om flyging og flytyper.
Eneste flygeerfaring var 20 stup med hang-glider.
Det hele hadde startet med et veddemål blant kamerater hvorvidt han kunne fly eller ikke. Dette aktet han å bevise og stjal et fly på Verdal. Idet han tok av sneiet han en grushaug og skadet propellen.
Midtveis mellom Verdal og Stjørdal skremte han en taxi i gøfta ved nesten å lande på E-6.
Tross mye dramatikk på kort tid, endte det hele godt.
Helt vannvittig!? Dette kunne jo endt veldig tragisk men siden det nå engang heldigvis IKKE gjorde det, må jeg bare få si at dette muligens er en av de mest komiske trafikkhistoriene jeg noen gang har lest!
SvarSlettMen hvilken straff fikk denne entusiastiske hobbyflygeren, egentlig? Vet jo at enkelte ting ble håndtert litt annerledes for 37 år siden enn de ville blitt i dag, så jeg ble litt nyskjerrig nå😅